Program Mój Rower Elektryczny Dofinansowanie
Program „ Mój rower elektryczny” pomimo napotkanych trudności, po tym jak Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) odmówił wsparcia finansowego, powołując się na brak wystarczających danych dotyczących redukcji emisji CO2, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie rezygnuje z planów uruchomienia programu dopłat do zakupu rowerów elektrycznych. Kolejne rozmowy z EBI mają odbyć się w marcu 2025, co może pozwolić na uruchomienie programu w przyszłości, dlatego warto zapoznać się z założeniami programu.
„Mój rower elektryczny” jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne środki transportu. W ramach programu osoby zainteresowane zakupem roweru elektrycznego mogą liczyć na wsparcie finansowe, co czyni ten środek transportu bardziej dostępnym dla szerszej grupy odbiorców. Celem projektu programu jest wspieranie osób prywatnych, instytucji publicznych oraz przedsiębiorstw w promowaniu bardziej ekologicznych i zrównoważonych form transportu. Projekt programu, realizowany we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), jest dostępny dla:
Osób fizycznych – Każdy, kto chce przesiąść się na rower elektryczny, może skorzystać z dofinansowania.
Jednostek samorządu terytorialnego – Samorządy mogą otrzymać wsparcie na rozwój infrastruktury rowerowej.
Przedsiębiorców – Firmy, prowadzące działalność gospodarczą zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2024 poz. 236), mogą ubiegać się o dofinansowanie, jeśli działają w jednej z poniższych branż:
- Transport drogowy towarów (PKD 49.41.Z)
- Działalność pocztowa z obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (PKD 53.10.Z)
- Pozostała działalność pocztowa i kurierska (PKD 53.20.Z)
- Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego (PKD 77.21.Z)
Dopłaty w ramach programu będą obejmować dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych wyprodukowanych przez producentów pochodzących z krajów UE.
Maksymalna kwota dopłaty to 5000 PLN przy zakupie tradycyjnego roweru elektrycznego oraz do 9000 PLN przy wyborze roweru typu Cargo. Co ważne kwota dopłaty nie może przekroczyć 50% wartości roweru. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) planuje przeznaczyć na ten cel 300 mln zł. co pozwoliłoby na zakup przynajmniej 46 667 sztuk rowerów elektrycznych i towarowych.
Warunki otrzymania dopłaty:
Dofinansowanie będzie przyznawane do zakupu nowych rowerów elektrycznych wyprodukowanych przez producenta pochodzącego z kraju należącego do Unii Europejskiej (m.in. Ecobike oraz Jobobike).
- Rower musi mieć pomocniczy napęd elektryczny, wyłączający się po przekroczeniu 25 km/h.
- Okres trwałości - wynosi 2 lata od daty zakupu
- Zakup na własność - tylko pojazdy zakupione na własność, bez leasingu
- Rejestracja i oznakowanie - konieczność oznakowania roweru zgodnie z wymogami programu
- Refundacja - koszty zakupu pokrywane przez beneficjenta, zwrot w formie refundacji.
Wymogi konstrukcyjne klasycznego roweru elektrycznego:
- Szerokość roweru nie może przekraczać 0,9 m
- Napęd musi być aktywowany naciskiem na pedały - pojazd nie może działać wyłącznie na napędzie elektrycznym
- Zasilany prądem o maksymalnym napięciu 48 V
- Silnik o mocy max. 250W stopniowo zmniejsza moc i wyłącza się po przekroczeniu prędkości 25 km/h
Wymogi konstrukcyjne roweru elektrycznego transportowego typu Cargo:
- Musi spełniać wszystkie wymogi jak w przypadku roweru elektrycznego
- Pojazd powinien być od nowości zaprojektowany lub dostosowany do przewozu towarów lub osób.
- Szerokość pojazdu przekracza 0,9 m
- Przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy
- Napęd działa na zasadzie wspomagania pedałowania naciśnięcie na pedały uruchamia napęd
- Zasilany prądem o napięciu maksymalnie 48 V
Każdy z wymienionych pojazdów musi spełniać dodatkowe wymagania techniczne:
- Pojazdy i ich wyposażenie muszą być wykonane z trwałych materiałów zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 roku, dotyczącym warunków technicznych pojazdów
- Akumulator o pojemności co najmniej 10 Ah, wykonany w technologii litowo-polimerowej lub podobnej, zamontowany w sposób utrudniający wyjęcie przez osoby postronne
- Elektryczne wspomaganie musi działać tylko podczas pedałowania, bez możliwości jazdy na samym napędzie silnikowym
- Minimalny zasięg na wspomaganiu wynosi 50 km
- Ładowanie akumulatora możliwe przez zwykłe gniazdko elektryczne, a w zestawie muszą być dostępne wszystkie niezbędne elementy do ładowania: kable, adapter i ładowarka.
Kiedy można składać wnioski?
Program ma ruszyć w 2025 roku i potrwa do 2029 roku lub do wyczerpania budżetu.
Okres kwalifikacji wydatków obejmować ma jednak czas od 30 czerwca 2024 roku do 30 maja 2029 roku.
Oznacza to, że rower można kupić już teraz, a w nowym roku złożyć wniosek o dofinansowanie. Wnioski będą przyjmowane na bieżąco, więc warto monitorować stronę Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Warto zauważyć, że rowery elektryczne są idealnym rozwiązaniem dla osób, które z różnych powodów nie mogą korzystać z tradycyjnych rowerów.
Dzięki wspomaganiu elektrycznemu jazda na rowerze stanie się łatwiejsza, co może być szczególnie ważne dla osób starszych lub tych z kontuzją, czy też dla użytkowników wracających do aktywności po dłuższej przerwie.
„Mój rower elektryczny” to nie tylko program dopłat, ale także swego rodzaju kampania edukacyjna oraz doskonała okazja dla osób, które pragną wprowadzić zmiany w swoim życiu oraz zadbać o środowisko. Warto zainwestować w zdrowie i przyszłość naszej planety!
Pomimo licznych wymogów wszystkie rowery zakupione w naszym sklepie DoMiasta.pl spełniają założenia programu.
Zapraszamy do skorzystania z naszej szerokiej oferty i zachęcamy do śledzenia naszego bloga oraz mediów społecznościowych, gdzie na bieżąco będziemy informować o aktualizacjach programu i jego finalnej wersji.