Hulajnoga elektryczna. Jaka i dla kogo? Przekrój kategorii pojazdów elektrycznych.

W: Hulajnogi Włącz: Comment: 0 Hit: 2498

Rynek hulajnóg elektrycznych jest obecnie bardzo mocno nasycony przeróżnymi markami i modelami.

Spotkać je możemy w sklepach z elektroniką użytkową, w hipermarketach oraz w specjalistycznych sklepach nastawionych wyłącznie na sprzedaż hulajnóg elektrycznych. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wybór hulajnogi elektrycznej dla siebie nie jest łatwym zadaniem. Począwszy od dobrania odpowiedniego budżetu, po weryfikację i przemyślenia na temat użyteczności hulajnogi i sposobu w jaki ma ona przyczyniać się do polepszenia naszego komfortu życia. Nie zawsze hulajnoga elektryczna służyć ma nam w celach służbowych lub komunikacyjnych z punktu A do punktu B. Rynek obecnie jest na tyle szeroki i głęboki, że możemy wybierać pomiędzy hulajnogami z ogromnym zasięgiem, potężną mocą przewyższającą nawet motocykle o pojemności 125 cm3, hulajnogami z amortyzacją wyciągniętą rodem z motocrossu, a małymi pojazdami elektrycznymi na dwóch kółkach wspierających nas w niewielkim stopniu podczas pokonywania trasy na przykład do szkoły.

Najczęstszymi, kluczowymi trzema kryteriami podczas wyboru hulajnogi elektrycznej jest:

1. Cena - niezwykle zróżnicowane, osiągające niekiedy czterocyfrowe kwoty. Najtańsze są do kupienia już nawet za niecałe 1000 zł, najdroższe zaś mogą osiągnąć kwoty rzędu nawet 30 tysięcy złotych. W droższych hulajnogach zwykle otrzymujemy o wiele więcej dodatków typu, stacyjka na klucz lub nawet na klucz NFC, kierunkowskazy, możliwość personalizacji mocy silnika/silników, opatentowane mechanizmy składania kolumny kierownicy oraz oświetlenie z przodu i z tyłu, a nierzadko również paski LED RGB i klakson. Nie zawsze jednak więcej = lepiej. Czasem lepiej jest kupić hulajnogę z mniejszą ilością gadżetów, a lepiej wykonaną, niż nacechowaną nowoczesnymi dodatkami, a kiepsko wykonanej. Wystrzegajmy się również bardzo mało popularnych modeli kuszących niską ceną z uwagi na potencjalny brak części zamiennych w przypadku awarii z naszej winy, czyli nienaprawialnej w ramach gwarancji. 

2. Marka - temat niezwykle kontrowersyjny. Czasem w cyklu życia danej marki pojawia się problem z płynnością finansową. Jeśli jest to marka premium, może zdarzyć się, że aby utrzymać się na rynku, musi zostać wypuszczona seria tańszych, budżetowych hulajnóg zapewniająca stabilizację i zwiększająca dochód dla firmy. Dlatego są przypadki, kiedy zdecydowanie nie należy patrzeć na to jakiej firmy jest dana hulajnoga elektryczna, a poczytać opinie lub zaglądnąć na fora internetowe w poszukiwaniu recenzji danego modelu, który by nas interesował. Przytoczyć można idealny przykład na to, że nie wszystko złoto co się świeci. Mercedes klasy A W168, który był budżetowym samochodem marki premium, gdzie najdroższe modele osiągały aż 6 cyfrowe kwoty. A akurat ten model podczas "testu łosia" przewracał się i był niezwykle niestabilny podczas jazdy, co potwierdza, że nawet w najlepszych i najbardziej renomowanych firmach zajmujących się produkcją może pojawić się jeden model, który będzie odbiegał od reszty stawki pod różnymi względami, w tym również jakościowymi. 

3. Pytanie do czego hulajnoga ma nam służyć. Jeśli głównym zamysłem zakupu hulajnogi elektrycznej jest podróż z pracy do domu i z powrotem lub do pracy bez dużej ilości miejsca na jej przechowywanie, zaczniemy zastanawiać się nad kompaktowymi modelami, lekkimi i poręcznymi. Nie będziemy wówczas potrzebowali dużego "czołgu", z którym będą ciągłe problemy związane z przechowywaniem go i/lub przestawianiem z miejsca na miejsce uwarunkowanego przeszkadzaniem w miejscu pracy lub zamieszkania. Gdy zakup hulajnogi elektrycznej będzie miał na celu wyłącznie czerpanie radości z jazdy i eksplorowanie okolicy i innych, nieznanych nam wsi i miasteczek, będziemy poszukiwali sprzętu, który zapewni nam duży zasięg, wysoki komfort z jazdy oraz niezawodność w każdych warunkach. Mniejszą wagę przyłożymy do małych gabarytów hulajnogi- będzie to po prostu dla nas obojętne czy ona będzie ważyła 30 kg i mierzyła 120 cm długości, czy jej waga przekroczy 40 kg, a szerokość podestu 30 cm. Grunt, by nam było wygodnie na dalekich trasach.

hybrydowe

Hulajnogi hybrydowe

Czyli takie, które jedynie wspomagają nas podczas odpychania się od ziemi. Działają one na bardzo podobnej zasadzie jak rowery elektryczne, więc służą nam jako wsparcie w przejechaniu dłuższego dystansu w porównaniu do klasycznego rozwiązania, czyli bez silnika. Hybrydowe hulajnogi elektryczne cechują się najczęściej bardzo niską wagą, brakiem amortyzacji i hamulców ręcznych - silnik i akumulator jest po prostu dodatkiem do hulajnogi klasycznej. Nie stały się one tak popularne jednak jak klasyczne hulajnogi oraz hulajnogi stricte elektryczne z uwagi na niską moc, niezbyt duży zasięg i ograniczenia związane z większą wagą hulajnogi i nieco większymi gabarytami. Jako, że jesteśmy elektrycznymi zapaleńcami, czujemy lekki żal do producentów, że nie chcą oni udoskonalać już tej technologii, która sposobem działania bardzo przypomina właśnie wyżej wspomniane rowery elektryczne. Rynek rowerów elektrycznych stale się rozrasta, niestety hybrydowe hulajnogi wydawać by się mogło, że od co najmniej dwóch lat stoi w miejscu. Technologia mknie naprzód, więc powoli ta kategoria staje się reliktem przeszłości.

miejskie

Hulajnogi elektryczne miejskie

Są to hulajnogi elektryczne, które nie wymuszają od użytkownika odpychania się od ziemi. Wskakujemy na nie i jedziemy przed siebie. Kategoria miejskich hulajnóg dotyczy wyłącznie modeli, które swoimi kompaktowymi rozmiarami pozwalają na sprawne przenoszenie ich po schodach do biura, mieszkania, pracy. Składane rączki kierownicy, regulowana wysokość kierownicy oraz składana kolumna to najczęściej występujące cechy małych pojazdów elektrycznych. Hulajnoga do miasta nie musi być mocna, nie musi osiągać dużej prędkości i dalekiego dystansu. Oczekiwania względem niej to niska waga, kompaktowe rozmiary, wystarczająca moc zdolna wjechać wraz z kierującym pod każdą górkę dostępną w mieście i do sprawnego przyspieszania, akumulator pozwalający na przejechanie co najmniej 15-20 km na jednym ładowaniu. Taki dystans jest w zupełności wystarczający dla osób mieszkających w dużych miastach, gdzie hulajnoga w ciągu jednego dnia pokonuje maksymalnie na przykład 10 kilometrów. Zadaniem tego sprzętu jest dowiezienie właściciela z punktu A do punktu B w bezpieczny, ekologiczny i całkowicie niezależny od korków i komunikacji miejskiej sposób. Kupując miejską hulajnogę elektryczną otrzymujemy niezależność w poruszaniu się gdziekolwiek chcemy zaoszczędzając czas i środki pieniężne, gdyż przejechanie 100 km takim pojazdem kosztuje zazwyczaj w okolicy 1 złotówki. Hulajnogi elektryczne z kategorii "miejskie" to Techlife X5, Techlife X6, Dualtron Mini, Speedway Leger, Kaabo Skywalker 8 lub 8H. Są to pojazdy o niskiej masie, małych gabarytach oraz na tyle wysokiej mocy, by móc sprawnie się poruszać nawet międzymiastowo. 

miejskoturystyczne

Hulajnogi elektryczne miejsko turystyczne

Czyli hulajnogi, które swoimi gabarytami i wagą nie mogą należeć do powyższej grupy stricte miejskich pojazdów, jednakże ich wymiary nie są na tyle duże, by nie móc ich zmieścić w korytarzu lub rogu pokoju. Hulajnogi takie ważą w granicach od 20 do 30 kilogramów. Waga taka nie przeszkadza nad wyraz podczas wnoszenia na piętro lub komunikacji miejskiej, jednakże na pewno nie będą one tak komfortowe do przenoszenia, jak zwykłe hulajnogi miejskie. Większe rozmiary tych hulajnóg sprawiają, że niestety nie da się niekiedy przewieźć ich w bagażniku samochodu bez uprzedniego złożenia siedzeń lub ich szerokość oraz długość sprawiają trudności w przechowywaniu ich pod biurkiem lub szafie, gdzie hulajnogi typowo miejskie są w stanie się zmieścić bez problemu. Oprócz większej wagi, większych gabarytów i mniejszej mobilności nie znaleźliśmy więcej wad takich sprzętów. Pozytywnymi cechami są z pewnością świetne rozwiązania technologiczne i mechaniczne. Nierzadko zamontowane są koła w rozmiarze 10 cali, a w dodatku pompowane, dobra amortyzacja oraz szeroki i długi podest. Przykładem jednej z takich hulajnóg może być Kaabo Mantis 10, który posiada opony w rozmiarze 10 cali w systemie dętkowym, świetnie zestrojoną amortyzację pozwalającą na jazdę zarówno po nierównych chodnikach, jak i nawet po lesie i łąkach. Mantis 10 mógłby spokojnie być przedstawicielem tego gatunku hulajnóg elektrycznych. Posiada większość cech niezwykle przydatnych do codziennego użytkowania hulajnogi w mieście, a dodatkowo zawiera w sobie rozwiązania pozwalające na opuszczenie miasta i dalsze czerpanie radości z jazdy nawet po nierównym i wyboistym terenie. 

terenowe

Hulajnogi elektryczne terenowe 

To sprzęty nastawione w głównej mierze na jazdę w każdym miejscu, ale nie po asfalcie. Z uwagi na zastosowane opony terenowe z dużym i wysokim bieżnikiem, jazda po asfalcie będzie niezwykle głośna, niekomfortowa i na pewno będziemy narzekali na brak odpowiedniej trakcji. Przystosowane są one do jazdy w terenie, czyli błoto, leśne ścieżki, szuter, pola, łąki i strome podjazdy. Terenowe hulajnogi elektryczne są zazwyczaj toporne, ciężkie i szerokie, by prowadziło się je pewnie nawet podczas jazdy z dużą prędkością po nierównym podłożu. Najdroższe modele posiadają amortyzację olejową wyciągniętą rodem z motocykli crossowych, tańsze mają rozwiązania sprężynowe, które również sprawdzają się, ale wybierają gorzej nierówności. Legendą offroadu w kategorii hulajnóg elektrycznych jest Kaabo Wolf Warrior 11 oraz 11+. Hulajnoga niezwykle wytrzymała, odporna na różne warunki atmosferyczne, zachęcająca do jazdy w ciężkim terenie. Pancernie wykonana, jedna z lżejszych w swojej kategorii, abstrakcyjnie mocna, zachowująca przy tym bardzo kompaktowe wymiary. Nie dajcie się zwieść! Hulajnoga elektryczna za 3000 zł, która promowana jest jako hulajnoga do offroadu nie sprawdzi się tak dobrze, jak ta za chociażby 5-6 tysięcy. Jeden silnik do jazdy po lesie to zdecydowanie za mało, by móc wykorzystywać w pełni potencjał danej miejscówki. Ale dwa silniki nie są już gotową receptą na sukces. Ważna jest też odpowiednio skonstruowana rama, zoptymalizowane zawieszenie i akumulator pozwalający na zabawę dłuższą niż chociażby 40 minut. Terenowe hulajnogi elektryczne z uwagi na swoje wymiary rzadko potrafią sprostać oczekiwaniom względem poruszania się po mieście. Niestety 30-40 kg ciężko wnieść na drugie lub trzecie piętro albo schować pojazd o długości 130 cm i wysokości 120 cm pod biurkiem, dlatego w przypadku chęci poruszania się wyłącznie w zurbanizowanych miejscach, takie hulajnogi nie sprawdzą się tak dobrze, jak małe, kompaktowe sprzęty.

wyscigowe

Hulajnogi elektryczne wyścigowe

Kategoria wyścigowa jest jedną z najbardziej emocjonujących kategorii. Zawiera ona takie sprzęty jak Nami Burn-e Viper, Dualtron Storm lub Dualtron X V2. Tak, jak w dzieciństwie emocjonowaliśmy się, gdy widzieliśmy szybki samochód lub motocykl, tak powyższe sprzęty w obecnych czasach sprawiają, że wiele osób zacznie się za nimi oglądać. Dwusilnikowe, niesamowicie mocne i agresywne hulajnogi elektryczne, zdolne osiągnąć nawet 50 km/h w przeciągu 4-5 sekund. Z powodzeniem pozwalają przekroczyć nam prędkości rzędu 60, 70, a niektóre nawet 100 km/h! Hulajnogi takie mają założone opony szosowe w rozmiarze co najmniej 10 cali. Większe i mocniejsze modele muszą jeździć na 11 calowych kołach, gdyż mniejszy rozmiar kół nie byłby w stanie przenieść tak dużego momentu obrotowego na asfalt, przez co hulajnoga startowałaby jak muscle-car'y - zostawiając za sobą obłok dymu spod opony. Dwa silniki nierzadko generują po 3000W w szczycie, co pozwala na niezwykle dynamiczne poruszanie się w trasie. Ta kategoria hulajnóg nastawiona jest na astronomiczne osiągi, wyśrubowane parametry i możliwie najniższą relację wagi do mocy. Amortyzacja jest w zdecydowanej większości znikoma, odpowiednia do jazdy po asfalcie, sztywna - takie cechy pozwalają na jazdę po krętych drogach bez uczucia "pływania" hulajnogi przy większych prędkościach. 

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

Rejestracja nowego konta

Masz już konto?
Log in instead Lub Reset password