Dualtron Spider hulajnoga idealna?

W: Hulajnogi Włącz: Comment: 0 Hit: 84

Hulajnoga elektryczna jedyna w swoim rodzaju!!

Dualtron Spider Dlaczego jedyna w swoim rodzaju? To jedyna hulajnoga, w której przy niewielkiej wadze na poziomie 21 kg zamknięto aż 3000W mocy oraz akumulator 24,5Ah. Na rynku nie znajdziemy nic podobnego i pewnie długo się to nie zmieni. Prawdopodobnie jest to jedyna hulajnoga o takiej mocy (dwa silniki) spełniająca aktualne przepisy UTO. 21 kg czy to dużo? I tak i nie. Jeśli spojrzymy na wagę innych hulajnóg oczywiście znajdziemy wiele modeli ważących mniej np. Techlife X6 -18 kg, Dualtron Mini - 20 kg, ale wszystkie te hulajnogi nie umywają się pod względem zasięgu i osiąganej prędkości. Różnica to zazwyczaj 3 - 5 kg, a w takich ograniczeniach Minimotors umiejscowiło duży akumulator 60V 24,5 Ah oraz drugi silnik. Niewiarygodne!
Cała seria Dualtron jest w miarę odporna na zalania, choć nie jest w żadnym wypadku wodoszczelna. Serwisowaliśmy kilka Spiderów, które odbyły nie jedną podróż w deszczu, ale nigdy w decku nie znaleźliśmy wody. Niestety kilkukrotnie została ona znaleziona w silnikach, dlatego warto dodatkowo uszczelnić wejście kabli do silnika i co jakiś czas sprawdzać stan uszczelniaczy na ośce silnika.

Dualtron Spider w trasie

Dualtron Spider jak to jeździ? 7000 km już dawno zemną!

Jako codzienny użytkownik Spidera, którym przejechałem już ponad 7 tysięcy kilometrów mogę o nim co nieco powiedzieć. Spider był ze mną na wielu wypadach od morza po góry. Łatwość w manewrowaniu, wystarczająca moc pozwalają w zasadzie wjechać wszędzie. Oczywiście były chwile w których "jedyne" 3000 W mocy było na granicy i wypadałoby dołożyć więcej do pieca. Według mnie idealną mocą w Spiderze byłyby silniki o maksymalnej mocy 3600W, a taką moc znajdziemy w podobnej hulajnodze elektrycznej Dualtron Eagle który jest bliźniaczą konstrukcją. Kosztuje mniej, lecz niestety waży 30 kg i tę różnicę już czuć podczas jazdy.
Dualtron Spider dobrze radzi sobie poza miastem, ale w mieście odkryjemy jego największe zalety. Lekkość pozwala bez problemu wskoczyć na wyższy krawężnik, a wysoko zawieszony podest idealnie sprawdza się przy zjazdach z chodników. Prędkość w okolicach 40 km/h idealna sprawdza się gdy musimy pokonać dłuższy odcinek, a droga jest prosta i pusta. Przy prędkościach powyżej 50 km/h hulajnoga traci nieznacznie na stabilności, spowodowane jest to wąskimi oponami, jednak nie jest bardzo odczuwalne, trzeba po prostu wiedzieć, że przy takich prędkościach trzeba bardziej uważać i mocniej trzymać kierownicę.

Jaki zasięg ma Dualtron Spider? Jak daleko przejadę na jednym ładowaniu?

Producent podaje zasięg do 90 km na jednym ładowaniu przy prędkości 25 km/h. Prawdopodobnie jest to możliwe, ale nigdy nie udało nam się tego sprawdzić. Komu by się chciało jechać 25 km/h przez ponad trzy godziny... Realny zasięg przy normalnej jeździe wynosi około 40 km. Osiągnięty dystans zależy od prędkości z jaką będziemy się poruszać. Przy średniej prędkości w okolicach 30 km/h zapewne zrobimy około 50 km. Natomiast przy prędkości powyżej 40 km/h zasięg skurczy się w okolicę 35 km. Dlatego tak ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie jaki zasięg ma Spider...

Dualtron Spider w trasie

Komfort - zawieszenie, kierownica, deck

W całej serii Dualtronów (oprócz Dualtron X) zawieszenie oparte jest na wałkach elastomerowych i nie inaczej jest w Spiderze. Zostały one idealnie dobrane zapewniając równowagę pomiędzy komfortem, a prowadzeniem. Taki typ zawieszenia jest bezobsługowy i bezawaryjny. Przy tego typu zawieszeniu nie usłyszymy dziwnych dźwięków, pisków itp. Jest całkowicie bezszelestne. Niestety żeby nie było zbytnio kolorowo nie gwarantuje ono takiego komfortu jak zawieszenia oparte o amortyzatory olejowo sprężynowe stosowane np. w niektórych modelach Ultron-ów czy Vsett-ów
Przy moim wzroście (178 cm) kierownica jest na idealnej wysokości. Niestety nie ma możliwości jej regulacji, a co za tym idzie dla osób powyżej 190 cm może być zbyt nisko. Dlatego jeśli Twój wzrost jest powyżej 190 cm, warto się przed zakupem przejechać i sprawdzić czy jest wygodnie. Sam deck pozwala na wygodne ułożenie nóg, zarówno obok siebie (nie polecamy takiej jazdy) jak i przód-tył.

Dualtron Spider w trasie

Czego mi brakuje? Co bym zmienił?

Jak każdy wie nie ma rzeczy idealnych, tak samo nie ma idealnej hulajnogi elektrycznej. Pomimo niebywałych zalet, Spider ma też kilka wad, które w większości da się wyeliminować. Pierwsze co najbardziej rzuca się w oczy to zwykłe, linkowe hamulce tarczowe I choć po wyregulowaniu hamują poprawnie, to wymagają częstej regulacji, nawet co 50 km, co może doprowadzić niekiedy do szału. Gdy robiłem pierwsze 7 tysięcy kilometrów wydawało mi się, że mocy ma wystarczająco dużo, ale ostatnio czuje brak choćby tych kolejnych 600 W. Czyżby to lekkie znudzenie? Może po prostu się już przyzwyczaiłem. Z drugiej strony nigdy nie trafiłem na górę, pod którą Spider by nie wyjechał, czyli jest okej!

Awarie i dolegliwości

Co może się zepsuć po 7 tys. km i 2 latach używania? W moim egzemplarzu nie miałem jeszcze żadnej poważnej awarii. Pomijam rzeczy typu: gwóźdź w oponie i 2 zużyte tylne opony. Dokonałem też paru zmian; najważniejsza to wymiana hamulców na Magury MT5e, choć dobrym i tańszym wyborem jest też zestaw Nutt. Wymieniłem także standardowe opony 10x2.25 na opony 10x2.5, dzięki zmianie hulajnoga zyskała nieco na stabilności przy większych prędkościach. To chyba wszystkie grzechy jakie pamięta mój Spider. Warto wspomnieć, że Spider jest nieco podatny na przegrzewanie się silników, które może wystąpić przy wysokiej zewnętrznej temperaturze i jeździe z maksymalną prędkością przez dłuższy czas np. przez 10 km. Osobiście mi się to nigdy nie zdarzyło, ale znam przypadki ich przegrzania. Swoją drogą podobno w nowej rewizji problem został rozwiązany.

Czy Dualtron Spider może być hulajnogą idealną?

Jak wcześniej wspomniałem nie ma hulajnogi idealnej. Jak to mówi stare porzekadło, jeszcze nie urodził się taki, który by wszystkim dogodził. W tym wypadku można byłoby lekko je zmodyfikować na "jeszcze takiej nie wyprodukowali, która by wszystkim dogodziła". Dla każdego użytkownika ideałem będzie coś innego. Jeśli naszymi głównymi wymaganiami są lekkość, mobilność, a przy tym moc i prędkość, to po wybaczeniu kilku niedoskonałości Spider może stać się doskonałą hulajnogą elektryczną, z która spędzimy niezapomniane chwile. Ale gdy szukamy czegoś stricte w teren, wówczas Spider się nie sprawdzi. Od tego jest Kaabo Wolf Warrior lub na przykład Ultron X3.

Dualtron Spider w trasie

Komentarz

No comment at this time!

Leave your comment

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

Rejestracja nowego konta

Masz już konto?
Log in instead Lub Reset password